Jumat, 26 Oktober 2007

Tubat

Dari Ibnu Umar r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: "Hai, manusia! Taubatlah kamu semua kepada Allah. Sesungguhnya aku taubat kepada-Nya 100 kali setiap hari." (HR Muslim)

Dari Ibnu Umar r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya Allah tetap menerima taubat seorang hamba selama dia belum nazak akan mati." (HR Tirmizi)

Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: "Allah Taala sangat gembira menerima taubat seseorang kamu, melebihi kegembiraan seseorang yang menemukan kembali barangnya yang hilang." (HR Muslim)

Dari Anas bin Malik r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: "Andaikata anak cucu Adam mempunyai dua lembah harta, tentu dia masih menginginkan yang ketiga, padahal, yang memenuhi perut anak cucu Adam hanyalah tanah (kuburnya). Allah menerima taubat orang yang mau bertaubat." (HR Muslim)

Dari Jundub bin Abdillah, Rasulullah s.a.w bersabda: "Ada seorang pria yang mengatakan, 'Demi Allah, Allah tidak akan mengampuni si Fulan itu'. Maka Allah berfirman, 'Siapa orang yang bersumpah bahwa Aku tidak akan mengampuni si Fulan? Sungguh Aku telah mengampuninya dan menggugurkan amalmu'." (HR Muslim)

"Andaikan kamu berbuat dosa sehingga dosamu mencapai langit, kemudian kamu bertaubat niscaya Allah memberi ampunan kepadamu." (HR Ibnu Majah)

"Setiap anak Adam pasti berbuat dosa, dan sebaik-baik pembuat dosa adalah mereka yang bertaubat". (HR Tirmidzi)
"Allah menolak taubat mereka yang membunuh orang mukmin". (HR Thabrani)

Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: "Setelah Allah menciptakan makhlukNya, ditulisNya satu tulisan untuk diriNya dan diletakkannya di sisiNya di atas 'Arasy, yaitu "Sesungguhnya sayangKu melebihi marahKu." (Sahih Bukhari)

"Ada tiga golongan manusia yang telah diangkat pena darinya (tidak diberi beban syari'at) yaitu: orang yang tidur sampai dia terjaga, anak kecil sampai dia baligh dan orang yang gila sampai dia sembuh." (HR Abu Dawud)


Dari Anas bin Malik r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:
"Sesungguhnya apabila orang-orang kafir mengerjakan kebajikan di dunia, dia diberi upah dengan amal itu berupa rezeki di dunia. Ada pun orang-orang mukmin maka pahala kebajikannya disimpan Allah Taala untuk akhirat serta diberi rezeki di dunia berhubung dengan taatnya." (Sahih Muslim)


Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:
"Kekuatan itu tidak dibuktikan dengan kemenangan bertumbuk. Tetapi orang yang kuat ialah orang yang dapat mengawal dirinya ketika sedang marah." (Sahih Muslim)

Dari Abu Hurairah r.a, Seorang lelaki berkata kepada Nabi s.a.w, "Nasihati aku." Nabi s.a.w bersabda, "Jangan mudah marah." Orang itu berkata lagi beberapa kali dan Nabi s.a.w bersabda, "Jangan mudah marah." (HR Bukhari & Muslim)

"Apabila seseorang dari kamu marah, maka hendaklah ia mengambil wudhu' dengan air. Maka sesungguhnya marah itu dari api". (HR Abu Dawud)


Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:
"Bersegeralah kepada amal yang soleh karena akan berlaku fitnah seperti pada waktu malam yang gelap gelita, yang mana seorang itu beriman pada waktu pagi dan kafir pada waktu petang, beriman pada waktu petang dan akan kafir pada waktu paginya, menjual agamanya dengan benda keduniaan." (Sahih Muslim)

Tidak ada komentar: