Jumat, 26 Oktober 2007

Iman kepada Rasulullah saw

Iman kepada Rasulullah saw

"Dari Ali r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: "Janganlah kamu mendustakan aku, karena sesungguhnya orang yang berani mendustakan aku, akan masuk neraka. (HR Muslim)"

"Rasulullah s.a.w bersabda: "Adalah para nabi diutus untuk kaumnya saja, sedangkan aku diutus untuk seluruh manusia". (HR Bukhari & Muslim)

"Dari Ali r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: "Janganlah kamu mendustakan aku, karena sesungguhnya orang yang berani mendustakan aku, akan masuk neraka. (HR Muslim)"

"Dari Abdullah bin Mas'ud r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:
"Orang-orang dari generasiku adalah yang terbaik, kemudian generasi setelah mereka, dan generasi setelahnya. Setelah itu akan muncul generasi yang kesaksiannya mendahului sumpah mereka dan sumpahnya mendahului kesaksian mereka." (HR Bukhari)"

"Sesiapa yang mentaati aku sesungguhnya dia telah mentaati Allah dan sesiapa yang mendurhakai aku sesungguhnya dia telah mendurhakai Allah; dan sesiapa yang mentaati amirku sesungguhnya dia telah mentaati aku, dan sesiapa yang mendurhakai amirku sesungguhnya dia telah mendurhakai aku" (HR Bukhari)

"Semua ummatku akan memasuki syurga kecuali yang enggan memasukinya. Siapa yang mentaatiku akan memasuki syurga, dan siapa yang mendurhakaiku, maka dialah orang yang enggan memasuki syurga." (HR Bukhari)

"Apa saja yang telah kularang kepadamu maka jauhilah dan apa saja yang telah kuperintahkan kepadamu maka kerjakanlah menurut kemampuanmu (sedapat-dapatmu)" (HR Bukhari dan Muslim)

"Barangsiapa dari umatku membaca selawat atasku satu kali Allah menetapkan untuknya sepuluh kebaikan, menghapuskan daripadanya sepuluh keburukan, mengangkat untuknya sepuluh darjat." (HR Ahmad)



Dari Umar bin Khattab r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:
"Sesungguhnya Allah akan mengangkat martabat beberapa golongan dan merendahkan yang lain karena Al-Quran". (HR Muslim)

Dari Aisyah r.a, Pada suatu malam Rasulullah s.a.w mendengar seorang lelaki membaca Al-Quran, lalu baginda bersabda:
"Semoga Allah merahmatinya karena sesungguhnya beliau telah mengingatkan aku ayat-ayat yang hampir aku lupa dari surah ini dan surah ini" (HR Bukhari & Muslim)

Dari Aisyah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:
"Orang yang membaca Al-Quran itu akan bersama para Rasul yang mulia. Adapun orang yang lemah tersendat-sendat (kesulitan) ketika membaca Al-Quran dan dia memang berkeinginan untuk membaca Al-Quran, maka dia berhak mendapat dua pahala" (HR Bukhari & Muslim)

Dari Tamim r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:
"Barangsiapa yang membaca seratus ayat (dari Al-Quran) pada waktu malam, maka akan dicatat pahalanya seperti pahala sembahyang malam." (HR Ahmad)

Dari Abdullah bin Mas'ud r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:
"Barangsiapa membaca satu huruf dari Kitab Allah (Al-Quran), maka dia akan memperoleh pahala satu amal kebajikan, dan pahala satu amal kebajikan dilipatkan sepuluh kali. Aku tidak mengatakan bahwa Alif-lam-mim itu satu huruf, tetapi alif adalah satu huruf, lam adalah satu huruf, dan mim juga satu huruf" (HR Tarmizi)

Dari Abdullah bin Mas'ud r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:
"Sangat buruk sekali apabila seseorang daripada kamu mengatakan aku lupa ayat ini, ayat ini, tetapi sebenarnya dia dilupakan. Senantiasalah membaca Al-Quran karena sesungguhnya Al-Quran itu lebih mudah hilang dari dada manusia berbanding unta yang tercabut tali ikatan dari sendi kakinya" (HR Bukhari & Muslim)

Dari Ibnu Mas'ud r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:
"Barangsiapa membaca surah Al-Waqi'ah pada tiap malam, maka tidak akan menderita kemiskinan untuk selamanya." (HR Al-Baihaqi)

Dari Al-Bara' bin Aazib r.a, ia berkata:
“Seorang lelaki sedang membaca surah Al-Kahfi dan bersamanya seekor kuda yang terikat dengan tali panjang, tiba-tiba kepulan awan datang menutupi kuda dan berputar di sekitar kudanya. Keadaan ini membuat kudanya lari. Apabila tiba waktu pagi, beliau datang menemui Nabi s.a.w dan memberitahu hal tersebut kepada baginda, lalu baginda bersabda: "Itulah ketenangan yang diturunkan karena Al-Quran" (HR Bukhari & Muslim)

Dari Abu Musa r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:
"Senantiasalah membaca Al-Quran ini. Demi Allah dan jiwa Muhammad yang berada di tanganNya. Sesungguhnya Al-Quran itu lebih mudah hilang dari ingatan berbanding dengan unta yang tercabut tali ikatan" (HR Bukhari & Muslim)

Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:
"Satu perkara yang diizinkan oleh Allah kepada Nabi Muhammad s.a.w ialah membaca Al-Quran secara berlagu" (HR Bukhari & Muslim)

Dari Abu Umamah Al-bahili r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:
“Bacalah Al-Quran. Karena ia pada hari kiamat nanti akan datang untuk memberikan syafaat kepada para pembacanya." (Sahih Muslim)

Dari Abu Dzar r.a., Rasulullah s.a.w bersabda:
"Sesungguhnya Allah telah menutup surah Al-Baqarah dengan dua ayat yang diberikan kepadaku dari perbendaharaan dibawah arsy, maka pelajari olehmu dan ajarkan pada isteri dan anak-anakmu, sebab itu sebagai salat dan bacaan serta doa." (HR Al-Haakim)

Dari Ibnu Umar r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:
"Tidak boleh berhasad dengki kecuali pada dua perkara yaitu terhadap seseorang yang dianugerahkan Al-Quran dan dia membacanya sepanjang siang dan malam. Juga terhadap seseorang yang dikurniakan Allah harta kekayaan lalu dia membelanjakannya dengan baik" (HR Bukhari & Muslim)

Dari Jundab bin Abdullah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: "Bacalah (dan pelajari) Al-Quran selama hatimu bersetuju dengan tafsirnya. Tetapi jika kamu memiliki pendapat yang berbeda (dalam masalah makna dan interpretasi) maka berhentilah membacanya (untuk sementara waktu)." (HR Bukhari)

"Sebaik-baik kamu adalah yang mempelajari Al-Quran dan mengajarkannya" (HR Bukhari)

"Pelajarilah Al Quran dan bacalah dia, karena orang yang mempelajari Al Quran, membacanya dan menggunakannya dalam sholat tahajud ibaratnya seperti sebuah karung terbuka yang penuh kesturi. Baunya semerbak memenuhi ruangan. Sedang orang yang membaca dan mempelajari Al Quran namun tidur pulas sementara Al Quran ada dalam hatinya ibaratnya sebuah karung yang penuh kesturi, namun karungnya tertutup." (HR Tirmidzi, Nasa'i, Ibnu Majah & Ibnu Khabban)

"(Isi) Al-Quran yang paling utama adalah: 'Alhamdu lillaahi Rabbil'aalamin'" (HR Haakim & Baihaqi)

"Sesungguhnya orang yang tidak ada didalam rongganya sesuatu dari Al Quran maka ia laksana rumah yang runtuh." (HR Tirmidzi)

"Sesiapa yang membaca 10 ayat terakhir daripada surah al-Kahfi, maka terpeliharalah ia daripada fitnah ujian Dajjal." (HR Muslim)

"Janganlah kalian jadikan rumah-rumah kalian sebagai kuburan! Sesungguhnya setan lari dari rumah yang dibacakan di dalamnya surat Al-Baqarah". (HR Muslim)

"Perumpamaan seseorang yang menghafal Al-Quran adalah seperti tuan kepada beberapa ekor unta yang diikat. Jikalau dia tetap mengikatnya maka dia akan dapat mengawalnya, dan jikalau dia melonggarkannya maka unta-unta tersebut akan lari." (Sahih Bukhari)

"Kalian mesti senantiasa membaca Al-Quran karena ia dapat luput dari hati kalian sebagaimana unta yang lepas lari." (Sahih Bukhari)

"Tidaklah beriman dengan Al-Quran oleh orang yang menghalalkan apa yang diharamkan oleh Al-Quran" (HR At-Tirmizi)

Tidak ada komentar: